måndag 13 augusti 2012

22 år senare så möts vi igen

Jag har suttit och zappat mellan kanalerna hela kvällen här. Känner mig helt yr, ibland händer det att man inte hittar något intressant att titta på och då får man pula med annat, specielt under reklampauserna då alla kanaler verkar synka reklampauserna. När jag just höll på att pula med något annat ikväll så hörde jag helt plötsligt "häng med till Playa del Sol" och hajjade till, men innan jag hunnit till vardagsrummet så hade reklamen försvunnit.

Nu har jag gjort lite research här, jojo ibland får nytta av sitt yrke. Det visar sig att det rör sig om en dokusåpa som utspelar sig på Gran Canaria på ett ställe som heter Playa del Sol.

[caption id="attachment_110" align="aligncenter" width="471"] Foto:TV3.se[/caption]

Inget märkvärdigt kan man tycka, men för finns det en liten personlig anknytning. 

När jag var liten så var min föräldrar krögare och kring juletid och andra tillfällen när "normala" familjer åkte på semester så hade mina föräldrar fullt upp med att serva alla som var på sin semester. Men så en jul, 1990, så hade familjen bestämt sig för att fira både jul och nyår på Gran Canaria. Där skulle också en stor del av resten av släkten på mammas sida fira nyår, problemet var bara att vi alla hamnade på olika hotell. Min närmaste kusin och hennes familj hamnade på ett hotell som hette Buenos Aires tror jag, jag minns att dem hade vattenrutchkana där som jävligt fräck. Några av mina andra familjer hamnade på andra sidan Playa del Ingles och bodde i en jävla bungalow, som då på tidiga 90-talet var jävligt mycket coolare än att bo på ett hotell.

Min familj hamnade på ett hotell mitt i Playa del Ingles, bredvid det hotellet som Sällskapsresan 1 utspelar sig på, på ett hotell som hette Playa del Sol. Jag törs inte svära på att det är samma Playa del Sol som det här stället som såpan utspelar sig på, men nog är det rätt troligt.

Då fanns det en pool, ett biljardbord och en bar på hotellet, eller det är vad jag minns för det är ju trots allt 22 år sen. Av den resan minns jag annars att vi åt på en finsk (!?) restaurang första kvällen vi kom dit, jag åt en tjockkorv med pommes och blev så jävla magsjuk. Dagen efter skulle vi gå till stranden och vi köpte ett badlakan som det stod "Florida" på och det badlakanet har morsan kvar än idag, vi pratade faktiskt om just den handduken bara för någon vecka sen.

Jag kommer i håg att pappa köpte en fotbollströja åt mig, min enda i livet so far. Tysk landslagströja med #10 som det stod Matthäus på.



#10 Lottar Matthäus

Det är underligt hur ett namn kan framkalla så mycket minnen från barndomen. Självklart kommer jag följa den här serien, inte för att innehållet intresserar mig men för att titta om jag fortfarande kan känna igen mig. Den 21 augusti börjar det på TV3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar